woensdag 4 februari 2009

Het ontstaan van een portret

Een dierportret ter herinnering (soms ook rouwverwerking) komt altijd tot stand het hulp van de foto's die de klant nog heeft. Om een portret kracht te geven denk ik altijd na over wat een portret het meest persoonlijk maakt voor het baasje. Naast het vangen van het karakter van het dier. Naar aanleiding van de verhalen en beschrijving over het diertje (die ik ontvang van de klant) maak ik in combinatie met de foto's een idee ontwerp. Vaak schiet het direct vanaf foto werken de plank mis, omdat de houding of fysieke bijzondere kenmerken (tandje, licht plukje, ed) simpelweg niet goed genoeg is voor een treffend portret. Naar mijn mening moet een portret een foto overstijgen en geen kopie daarvan zijn. Je hebt als kunstenaar de vrijheid alles naar je hand te zetten, en alles te wijzigen zodat het dier ten voete uit gevangen wordt in houding en karakter.


Loekie kattenportret in opdracht
Olieverf 50x40 cm

Zoals te zien is bij het portret hierboven, gebruik ik meerdere foto's voor de vachtkleur, houding en sfeer.
Deze kat,
Loekie, lag altijd graag aan het water onder het rozenboompje. De meeste foto's waren geflitst waardoor de gezichtstekening overbelicht was. De rechterfoto hielp mij bij de vormen en kleur van de vacht. De foto op het rode bankje diende als uitgangspunt voor de houding en het hoofdje van de tweede foto. Omdat Loekie altijd met de pootjes gekruld lag heb ik mijn eigen kat Balou vriendelijk gevraagd mee te werken tijdens zijn slaapuurtje. Om te kijken hoe het licht valt en hoever de poten vouwden zonder onder de borst weg te vallen. Om het zo ruimtelijk mogelijk te maken heb ik de stenen vereenvoudigd, en de schaduw van de bladeren over de kat laten vallen. Wat lichtstralen van de zon komen door de bladeren heen en creƫren lichte vlekken op de rode vacht.
Share/Bookmark