dinsdag 12 juli 2016

Workshops dieren tekenen en schilderen | Workshops on animal drawing and painting

Dieren teken en schilderlessen door Marjolein Kruijt
Dieren teken en schilderlessen door Marjolein Kruijt
(E) Not translated since it's a dutch course.

Er is veel vraag naar dieren teken- en schildertechnieken. (schilderlessen) Hoe schilder je die losse zachte vacht in olieverf of pastel, hoe krijg je diepte in de ogen zodat ze tot leven lijken te komen? Welke portret achtergrond past erbij? Hoe schilder ik een zwarte vacht, of witte vacht? Hoe voeg ik mooiere belichting toe dan ik zie? Waar haal ik inspiratie vandaan om een eigen stijl te ontwikkelen in de portretkunst? Welke houdingen zijn het mooist voor een portret? Hoe ga ik voorbij fotografie? Hoe krijg ik ruimtelijkheid in de vormen, zodat het dier er bijna uit lijkt te stappen? En hoe leg ik meer karakter in het dierenportret?


Dit zijn allemaal vragen die ik behandel (en nog veel meer!) tijdens een workshop en masterclass. Beide dagen hebben een andere opzet, het loont dus om alle informatie eerst door te lezen voor je je opgeeft. Volg altijd éérst de workshop, zodat de belangrijkste basisprincipes van het dieren schilderen onder de knie hebt. Alle vragen die hierboven vermeld staan, vallen onder die basiskennis. Alle materialen komen aan bod: olieverf, pastel, aquarel, acryl en potlood/houtskool.

Ook voor de iets meer ervaren dierenschilders is de workshop de perfecte instap: bijna alle vragen die gesteld worden leiden terug naar 'denkfouten' die in de grondslag liggen. Tijdens de cursusdag geef ik een 'spontane' demonstratie: een onderwerp of detail waar op dat moment behoefte aan is. Behoeftes van de cursisten verschilt per workshop, daarom mogen zij dit zelf aangeven. Denk dan aan het schilderen van een zwarte vacht of juist krullerig, vachtovergangen, ogen, compositie, voorschetsen, etc. Elke dag is dynamisch en anders, een 2e of 3e workshop is dus steeds weer een nieuwe ontdekking!

Lees meer over de workshops: http://www.marjoleinkruijt.nl/workshops/

Ken je Marjolein Kruijts 2 boeken over 'Dieren tekenen en schilderen' nog niet? Bekijk/bestel ze hier!

JA ik blijf graag op de hoogte van komende workshop data! Klik hier voor de mailinglist 


Share/Bookmark